Pandemia de Covid-19 a pus serios la încercare lanțurile logistice din lumea întreagă. Lecțiile sunt multe și trebuie însușite rapid pentru că acum ne confruntăm cu o criză financiară importantă și cu un război chiar la granița cu Europa, elemente ce vor testa din nou eficiența sectorului logistic.

În afara acestor provocări imediate industria se află în plină transformare, automatizarea și robotizarea ducând la regândirea elementelor de infrastructură, dar și de personal. Pentru a vedea încotro se îndreaptă logistica vă propunem un interviu cu Nicolae Ciobotaru, Key Account Manager în cadrul Gi Group Holding și un specialist al acestei industrii.

Nicolae+Ciobotaru-334-Edit.jpgSpune-ne câteva cuvinte despre tine, despre rolul tău în cadrul Gi Group și despre implicarea companiei în tot ceea ce înseamnă lanț logistic modern.
De peste 3 ani sunt Key Account Manager în cadrul Gi Group Holding, pe domenii precum Logistică și Oil & Gas, Mass Market Retail și FMCG. Pe parcursul acestor ani am inițiat și dezvoltat proiecte pentru servicii de recrutare, muncă temporară, studii de piață și light outsourcing. Este un rol complex, care îmi permite să am o privire de ansamblu asupra acestui domeniu dinamic. 
Gi Group Holding este unul dintre liderii mondiali de servicii pentru dezvoltarea pieței muncii, grupul oferind suport partenerilor prin furnizarea de informații precise și dezvoltând un adevărat ecosistem global de personal și recrutare, având în componență șase branduri complementare. 

Ai fost implicat în proiecte legate de segmentul logistic?
Dat fiind portofoliul extrem de vast al Gi Group Holding, cu peste 20.000 de companii cărora le oferim servicii în întreaga lume, am avut și avem în derulare proiecte legate de acest segment al logisticii. Trebuie să spun că, pe măsură ce sectorul se dezvoltă și mergem către concepte precum ”logistics 4.0”, nevoile companiilor sunt tot mai mari și mai diverse, iar noi suntem aici pentru a le oferi soluții personalizate și a le ajuta să depășească toate aceste provocări. 

Ne poți da exemplu de un astfel de proiect?
Cel mai recent proiect al nostru este ”Weekly Basis”, dezvoltat în colaborare cu Avon. Proiectul a luat naștere din dorința companiei Avon de a beneficia de o soluție de optimizare a volumului inegal de muncă de pe parcursul unei luni în depozitele companiei. Concret, pe liniile de ambalare în prima și în ultima săptămână din lună clientul înregistrează vârfuri de activitate, fapt ce determină o muncă suplimentară pentru angajați. În perioadele în care volumul de muncă este foarte mic sau chiar inexistent, personalul nu este chemat la locul de muncă. Cu toate acestea, în ambele cazuri compania pierde bani plătind angajații să lucreze în plus sau să stea acasă.
Deși soluția părea una simplă - crearea unui sistem prin care echipe de ”blue collars” pot fi mutate în perioadele neaglomerate în alte depozite – implementarea ei s-a dovedit a fi o provocare. Cu toate acestea, Gi Group a fost singura companie care și-a asumat acest task, deși clientul a discutat cu mai multe agenții de plasare a forței de muncă. Am reușit astfel să dezvoltăm o soluție fezabilă, iar în februarie 2021 o primă echipă mobilă a început activitatea.
După adoptarea acestei soluții, rezultatele s-au dovedit a fi impresionante. Compania a înregistrat o economie de 15% în bugetul de salarii alocat pentru același număr de angajați full-time, o altă economie de 25% în bugetul alocat pentru transportul de personal și, nu în ultimul rând, au fost observate cu 5% mai puține erori de picking, totul cu zero costuri pe serviciile de recrutare. 

Pentru că discutăm despre acest subiect, cum vezi conceptul de logistics 4.0?
Mă bucur că am ajuns aici pentru că acest proiect despre care am discutat este un exemplu perfect de integrare a companiilor de recrutare în evoluția segmentului de logistică. Atunci când vorbim despre logistics 4.0 vorbim despre lanțuri logistice moderne, caracterizate de niveluri ridicate de transparență, dinamism, integrare și reactivitate care pot răspunde unei cereri în creștere, dar tot mai fragmentată. Toți furnizorii se confruntă cu astfel de provocări de volum inegal de muncă, ce duc la creșterea cheltuielilor, iar noi tocmai aici putem interveni cu soluții de optimizare și putem contribui la dezvoltarea conceptului de logistics 4.0 prin aceste soluții personalizate. Discutăm însă doar de o soluție de optimizare, pentru că strâns legată de ea este și pickingul automatizat.

Trecerea de la pickingul manual la cel automatizat va afecta piața muncii?
Cred că vorbim despre o evoluție naturală care, desigur, va avea un impact în piața muncii. Procesul acesta de optimizare este ajutat mult de noile tehnologii de automatizare. În locul muncitorului care trebuie să meargă prin tot depozitul pentru a căuta elementele dintr-o comandă avem deja un robot care merge exact în locurile în care se află produsele. Este clar că întreg procesul este mai rapid și mai puțin predispus erorilor. Mai departe, soluțiile de automatizare vin, de regulă, cu noi modalități de depozitare a bunurilor. În locul depozitelor ce ocupă suprafețe importante la sol apar depozitele dezvoltate pe verticală, în care roboții își desfășoară activitatea mult mai ușor, costurile de dezvoltare a acestor depozite fiind și mai mici.
Însă asta nu înseamnă că rolul operatorului uman este eliminat. Automatizarea aduce foarte multe oportunități, însă nu elimină joburi. Este adevărat că pe măsură ce ce roboții și programele de automatizare devin tot mai accesibile, rolul de picker este pus în pericol. Cu toate acestea, vor apărea alte roluri în segmentul logisticii. Fie că vorbim despre oameni care să preia elementele unei comenzi și să verifice munca robotului sau cei care trebuie să asigure mentenanța sistemului, joburi noi vor apărea. Și vor fi, în mare, joburi calificate. Aici intervine oportunitatea. Dacă un picker este în mod tradițional un muncitor necalificat, el va avea ocazia să facă pasul următor în carieră. Acesta este doar un exemplu, oportunitățile fiind mult mai multe.
Mă reîntorc puțin la proiectul nostru cu Avon, unde ne putem gândi că peste câțiva ani am putea avea echipe mobile de lucrători calificați care vor merge din depozit în depozit pentru operațiuni de întreținere a sistemelor, de exemplu. Un job care ar presupune un timp efectiv de muncă de o oră pe zi poate fi transformat într-unul full time prin lărgirea ariei de puncte de lucru. Astfel, oportunitățile există și sunt entuziasmat de ce ne rezervă viitorul.

Dar viitorul vostru? Veți ajunge să plasați forță de muncă robotizată?
Cu siguranță că Gi Group se gândește la un astfel de scenariu și se va adapta astfel încât să ofere soluții cât mai eficiente clienților săi. Până atunci vom continua să colaborăm atât local cât și cu partenerii din lumea întreagă pentru a veni cu răspunsuri la toate provocarile pe care ei le întâmpină în acest segment. Revin la acest concept de oportunitate. Acolo unde o ușă se închide, alte 3 sau 4 se deschid, iar Gi Group este atentă la toate.

___________

Nicolae Ciobotaru este KAM Gi Group de peste 3 ani de zile. Este specializat pe domenii precum Logistică și Oil & Gas, Mass Market Retail, FMCG.  Printre proiectele derulate de el se numără cele pentru servicii de recrutare, muncă temporară, studii de piață și light outsourcing.
Modul de abordare, gestionarea proiectelor precum și livrarea rezultatelor de către Nicolae reiterează că este un partener de încredere care găsește întotdeauna soluții pentru orice neprevăzut care apare în derularea oricărui proiect.
Cel mai important lucru pentru Nicolae în relația cu partenerii de business este acela că partenerul trebuie să aibă deschiderea de a construi împreună cele mai bune soluții pentru nevoile actuale și de a gândi în dinamică proiectele de anvergură.
Despre Gi Group Holding
Fondat în 1998 în Milano, Italia, Gi Group Holding este unul dintre liderii mondiali de servicii pentru dezvoltarea pieței muncii. Prin intermediul unui ecosistem global de personal și recrutare din care fac parte șase branduri individuale, dar complementare (Gi Group, Gi BPO, INTOO, Wyser, Grafton, Tack/TMI), grupul pune la dispoziție o gamă de oferte de 360 de grade ce generează soluții relevante și de impact.  Gi Group Holding promovează o piață globală sustenabilă, fluidă și plină de bucurie pentru candidați și companii, ce reflectă nevoile în continuă schimbare de pe piața muncii. Compania are peste 6,000 de angajați și, datorită prezenței directe și a parteneriatelor strategice, este activă în peste 100 de națiuni din Europa, APAC, cele două Americi și Africa. Oferind servicii către mai mult de 20,000 de companii și generând venituri de 3,3 miliarde de euro (în 2021) Gi Group Holding este pe locul 5 în topul celor mai mari companii de personal din Europa și pe poziția a 16-a în lume (potrivit  Staffing Industry Analysts). www.gigroupholding.com

Vezi toate stirile